Agenda "Szkoły Zarządzania Najmem"

Dzień 1 – sobota

 

1. Plusy i minusy firmy zarządzającej
- Między młotem, a kowadłem, czyli zakres działania zarządcy

- Zarządzanie to nie podnajem – warto wyjaśnić to na początku

- Szwagier, czy pracownik – kto przysłuży się nam bardziej?

- Firma zarządzająca – założyć, czy korzystać z jej usług

- Organizacja firmy zarządzającej, procedury i standardy działania

- Najważniejsze aspekty umowy zarządzania

 

2. Przygotuj się do wynajmu
- Kartoteka mieszkania, czyli niezbędne informacje o mieszkaniu

- Zanim wynajmiesz pomyśl o podatkach – jakie skutki dla zarządzania ma wybór danej formy opodatkowania

- Plusy i minusy rozliczania mediów: ryczałt, liczniki, a może zaliczka

 

3. Akcja wynajem pokoi
- Czego poszukują najemcy, czyli jak i gdzie skutecznie się ogłaszać

- Organizacja pracy: umawianie spotkań i prezentacja mieszkań

- Umiejętne weryfikowanie najemcy przez telefon i podczas spotkania

- Zosia Samosia – czy na pewno sami damy radę?

 

4. Umowa najmu
- Aspekty prawne najmu – UoOPL, UOKiK, RODO

- Najważniejsze zapisy umowy najmu – na pokoje, mikrokawalerki i całe mieszkanie

- Plusy i minusy najmu okazjonalnego i instytucjonalnego z uwzględnieniem przepisów szczególnych dla obywateli Ukrainy

- Trudna sztuka czytania ze zrozumieniem – zweryfikuj, zanim dasz do podpisania

- Polisa OC, poręczenie i kaucja – a komu to potrzebne?

- Protokół zdawczo-odbiorczy jako ważna część umowy najmu


5. Obsługa najmu – wydanie, kontrole, usterki  

- Wydanie lokalu najemcy i wprowadzenie w zasady najmu

- Kontrola mieszkanie – ważny aspekt zarządzania czy zbędna robota?

- Zgłoszenia usterek i awarii, jak na nie reagować – przypadki z życia- Serwisanci, złote rączki, jak z nimi współpracować


Dzień 2 – niedziela

1. Obsługa najmu – rozliczanie, windykacja, wypowiedzenia

- Za co możesz obciążyć najemcę a za co sam musimy zapłacić

- Dokumentowanie rozliczeń usterek, braków i kaucji z najemcą z uwzględnieniem kwestii podatkowych

- Obsługa płatności i bieżąca windykacja

- Zmiana najemcy w trakcie umowy – jak to zrobić dobrze

- „Dziś oddaje klucze”, „wyprowadzam się z mieszkania” – jak reagować na bezpodstawne wypowiedzenia umowy?

- Uciążliwy najemca, co z nim zrobić?

2. Obsługa najmu – 1001 przypadków z życia zarządcy 

- Jak sobie radzić z sąsiadami i spółdzielniami?

- Śmierć, choroba, areszt – empatia vs zdrowy rozsądek

- Imprezy małe duże, nad stan lokatorów, zalania i wycieki, brak winnych, zwierzęta i inne żyjątka, nadmierne zużycie mediów oraz pleśń – jak reagować bez stresu i minimalizować wydatki.


3. Praktyczne aspekty zakończenia najmu
- Działania przed końcem umowy

- Przedłużenia aktualnych umów

- Akcja odbiór mieszkania – procedury i dokumentacja

- Trudne przypadki przy odbiorze mieszkania

- Sprzątanie, naprawy, zakupy – o co zadbać przed nowym sezonem

- Sposoby rozliczania usterek, braków i kaucji

- Windykacja należności: prawnik, czy e-sąd